Translate

dimecres, 8 de gener del 2014

Annex 6: L'origen de l'home_Exercicis. Curs de Mitologia i Cultura Occidental

Per a qui vulgui seguir el curs "Pervivencia de la Mitología Clásica en la Cultura Occidental", un MOOC de MiríadaX impartit per la Universitat de Cantabriaaquí aniré desgranant el que vaig aprenent lliurement. El curs és originàriament en espanyol i quan l'he trobat ja era tancat i no hi ha data de reposició. 

Tot i així, a Unican, trobem una assignatura de Mitologia clàssica de la que, dedueixo, s'ha extret el contingut del MOOC. Per tant, el que he fet ha estat anar seguint el contingut dels mòduls de l'assignatura i enriquir-la amb els vídeos del MOOC que trobem al canal d'Unican a Youtube. 

Veure el resum del curs
Veure el programa i les lectures del curs
Veure Mòdul 4: L'origen de l'home
Veure annex 7: L'origen de l'home_vídeos MOOC


SEMINARI MÒDUL 4: L'ORIGEN DE L'HOME

Es tracta d'analitzar si un mite és genuïnament grec o si té relació amb altres mites orientals. 


  • A. GRÈCIA 

1. Prometeu modela l'home amb fang i terra. La dona, Pandora, es creada pels déus i enviada a Epimeteu, germà de Prometeu.
2. Pandora destapa la gerra i escampa els mals pel món.
3. Els homes que havien viscut una edat d'or feliç van degenerar i Zeus els envia un diluvi per destruir-los.
4. Es van salvar dos justos: Pirra i Deucalió, que van repoblar la Terra.


  • B. EL MITE A LA LITERATURA SUMÈRIA I ACCÀDIA

1. En la tradició sumèria l'origen de l'home s'explica de 4 maneres diferents

a. Brollen de la terra com plantes; b. El modelen amb fang obrers divins: la deesa Nammu modela el cor i Enki (de la tríada sumèria) li dóna vida; c. Els crea Anuru; d. És creat de la sang dels déus. 

2. En aquesta última versió es recull i desenvolupa la tradició accàdia. En el poema de la creació conegut com Enuma Elish, de l'època de Nabucodonosor I (1124-1103 aC), Marduk, amb l'ajuda del Déu Ea, crea als homes per servir als déus. Per crear-los es fa ús de la sang de Kingu, un dimoni. D'aquí s'expliquen els gèrmens malignes de l'ésser humà. Més tard, els altres dos integrants de la tríada divina, An (Anu) i Enlil, decideixen destruir a la humanitat amb un diluvi que dura 7 dies i 7 nits. Un mortal, Zisudra, rep les instruccions per construir una arca i salvar-se. Anu i Enlil li concedeixen la vida i la immortalitat. 

Kingu, a la tradició babilònica és associat al fill de Tiamat, part femenina de les aigües enderrocada posteriorment per Marduk. 


  • C. LA TRADICIÓ HEBREA
1. Déu (un de sol) crea a l'home a la seva imatge i semblança: Adam.
2. Li dóna una companya: Eva.
3. Els instal·la al Paradís (Edén) on vivien despreocupats.
4. Menjaven de tot menys la fruita prohibida. Eva, convençuda pel mal, la serp, es deixa emportar per la curiositat, se la menja i li dóna a Adam, desencadenant les desgràcies del gènere humà. 
5. Els homes degeneren i Déu els envia un diluvi per castigar-los: durará 40 dies i 40 nits. Decideix, però, salvar la família de Noé, que són justos. Es posen a una arca amb una parella d'animals de cada per repoblar de nou el planeta. 

REFLEXIONS FINALS

1. Les tres tradicions són semblants en trets generals.
2. La tradició  bíblica és la més elaborada i recull tots els elements de la mitologia grega. Només es redueix el mite de les Edats: la d'or correspon amb el Paradís.


BIBLIOGRAFIA
• Brandon S.G.F. (dir): Diccionario de religiones comparadas. Ediciones Cristiandad. Madrid, 1975.
• Díaz, C.: Manual de historia de las religiones. Desdée de Brouwer. Bilbao, 1997.
• Lara Peinado, F.: Mitos sumerios y acadios. Editora Nacional, Madrid, 1984.
• Martín Nieto, E.: La Santa Biblia. Ediciones Paulinas. Madrid, 1989.
• Rodríguez Adrados, J.V.: Dioses y héroes: mitos clásicos. Ed. Aula Abierta. Barcelona, Salvat, 1983.
• Ruiz de Elvira, A.: Mitología clásica. Gredos, Madrid, 1975.


TEXTOS D'HESÍODE I OVIDI. L'ORIGEN DE L'HOME

Aquesta pràctica té com a objectiu llegir i comentar les diferents fases del mite a partir dels textos que el transmeten. 

EL MITE DE PROMETEU I PANDORA. HESÍODE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada