Translate

diumenge, 18 d’agost del 2013

Els meus MOOCs + Els teus MOOCs = Els nostres MOOCs

Les noves tecnologies estan revolucionant el món de l'educació amb els MOOC. Però què són els MOOC? Doncs cursos gratuïts on-line que són impartits per professors de renombrades universitats del món. N'hi ha per triar i remenar. La clau dels MOOC, però, és l'autodisciplina, ja que es té accés als continguts les 24 hores del dia. Simplement, t'has de registrar a la pàgina i escollir els cursos que vulguis fer. Només és qüestió d'organització (que ja és molt).

Al juliol del 2013, es va presentar la XarxaMOOCel primer curs de llenguatge especialitzat en català en format MOOC. El coordina l'Universitat d'Alacant a través de la Xarxa Vies. Jo ja m'hi he apuntat, encara que de moment, a data d'avui, no es pot accedir al contingut dels cursos.


Com a exemples de MOOC en espanyol trobem la pàgina de Tutellus, que trobo que està força bé. Tutellus m'agrada perquè et permet prendre notes mentre estàs fent el curs. Un cop et registres, pots triar el curs que vols i visualitzar-ne els continguts. N'hi ha de tot: història, social media, arts creatives i culinàries, etc. I m'agrada perquè mentre mires un vídeo, a la dreta s'obre un quadre de diàleg que permet prendre anotacions i guardar-les. Jo, personalment, ho trobo molt pràctic. Aquí us deixo una captura de pantalla d'un dels cursos als que m'acabo d'apuntar i que té molt bona pinta: Tremendos descubrimientos del pasado y tendencias del futuro. L'imparteix la Universitat Politècnica de Madrid.


A Tutellus també he fet un parell de seminaris. Com m'interessa el món de la gamificació, vaig buscar què hi ha sobre el tema i, de moment, és ben poca cosa. A Tutellus, es relacionen tres cursos amb la gamificació. De fet, són ttres seminaris d'una horeta. Els he fet tots tres i, tot i que trobo que estan ben plantejats, la informació pròpiament sobre gamificació és poca. El primer dels cursos sobre gamificació que he fet a Tutellus és Gamificación y Badges como sistema de acreditación social. És una xerrada (en espanyol) on intervenen tres ponents. I està força bé per entendre el sistema de qualificació per badges que ja s'està posant de moda. Quan vas avançant en el curs, es va omplint -a dalt a la dreta de la teva fitxa- la ratlleta de curs completat fins arribar al 100%. Alguns cursos són gratuïts i alguns de pagament. Amb els de pagament, obtens un certificat d'assistència que podem relacionar amb els badges que comentava abans.

Aquí deixo el TED sobre Coursera:


            

Una altra pàgina amb MOOCs en espanyol és Miríadax però a mi, personalment, no m'agrada gaire perquè no té un bon buscador de cursos i tots els que busco estan tancats o no existeixen o no em semblen prou interessants. Em passa el mateix amb Udacity, on trobem cursos en anglès. Es pot triar per nivell principiant, intermig o avançat i els cursos són més enfocats a social media, ciències, disseny, programació, mates i business. A Udemy trobem cursos gratuïts o de pagament. A més d'assistir a cursos, Udemy permet crear-ne i tenir alumnes, amb la qual cosa es pot generar ingressos, sempre i quant el curs interessi, evidentment. També es pot crear cursos al IEBS

(Nota del 15 de març de 2014: Miríadax s'ha posat les piles i al febrer, entre altres cursos, van proposar el de la Universidad Europea de Videojocs i Gamificació que va em va agradar molt. A Udacity no hi ha tornat a entrar massa però també vaig veure que havien millorat en varietat, tot i que segueixen essent cursos només en anglès). 


Coursera hi ha cursos gratuïts en espanyol i altres idiomes però la major part dels cursos de Coursera són en anglès. El buscador de cursos és molt eficient i permet filtrar els cursos de moltes maneres. Hi ha cursos impartits per una dotzena de renombrades universitats d'arreu del món i jo m'he apuntat a tres. Dos encara no han començat: un va d'Egiptologia, és en espanyol, dura 8 setmanes i l'imparteix la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona); l'altre va de Videogames and Learning, és en anglès, dura 5 setmanes i l'imparteix la University of Wisconsin-Madison. El que ja he començat (va començar a mig agost i l'he enganxat a mitges) és el que porta per títol A Brief History of Humankind: és en anglès, dura 11 setmanes i l'imparteix la Universitat Hebrea de Jerusalem. I és molt interessant perquè et presenta la història i les històries de la història sense posicionar-se enlloc, però fent una interessantíssima panoràmica de la història de la humanitat. Està ben narrat, és àgil i interessant. Molts bones lliçons dóna el professor d'història israelí Yuval Noah Harari. La caràtula de les classes és molt xula, el profe té un anglès que s'entén molt bé i, a més, hi ha subtítols (en anglès, això sí). A la foto, el meu profe d'història de la humanitat donant una classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada